ПЛАВИ ВОЗ

За оне који нису гледали филм Плави воз, а пред вечерашњу тв премијеру серије , да се подсетимо неких историјских чињеница о овом возу.


Плави воз први пут је кренуо у саобраћај 1947. и био је састављен од најбољих кола из редовног возног парка. Деценију касније, 1958. године, започела је градња нове гарнитуре у „Гоши“ и Марибору. Најчешћа одредишта Плавог воза у Титово време били су Пула, Блед и Карађорђево, а скоро и да не постоји европска метропола у коју није путовао њиме. Један од најчувенијих возова ове врсте у свету, „воз мира“, познатији као Титов Плави воз данас, углавном у специјалним приликама, крстари пругама Србије.

Воз је до данас је сачуван у потпуно аутентичном облику и у стању какав је био у време маршала Броза. Садашње име „Плави воз“ добио је управо према боји у коју је офарбан да би се разликовао од композиција тадашње ЈДЖ-а које су биле зелене боје. Максимална брзина ових кола је 140 кm/h

.
Плави воз је изграђен 1959. године, за специјалне потребе председника – маршала Тита који га је користио за путовања и пријеме страних државника и државних делегација. Воз је пројектован тако да задовољава све услове за угодан боравак и све протоколарне обавезе током путовања, како у земљи, тако и у иностранству.Главни део композиције Плавог воза чине: председников апартмански салон, свечани конференцијски салон, вагон-ресторан, централна кухиња, апартмански салон за госте, кола за спавање и енергетска кола. Остатак воза, који се налази у депоу у Топчидеру, обухвата, поред осталог, шест вагона за спавање, три вагона за превоз аутомобила и вагон-кухињу.
До Титове смрти 4. маја 1980.године, осим друга Тита и Јованке, Плави воз је превозио и многобројне високе функционере и стране државнике као што су Енглеска краљица Елизабета II, цар Етиопије Хаиле Селасије, премијерка Индије Индира Ганди, генерални секретар ЦККП СССР-а Леонид Брежњев, румунски председник Николае Чаушеску, либијски лидер Моамер ел Гадафи, грчки краљ Павле, последњи принц Ирана Реза Пахлави, и многи други.

Воз је симболично коришћен за последње путовање Јосипа Броза када су његови посмртни остаци пребачени из Љубљане у Београд. Плави воз је саобраћао и после Титове смрти и то за потребе Председништва СФРЈ. Путовао је и у комерцијалне сврхе у време Милошевићевог режима, на релацији Београд-Атина-Београд, а возио је и за потребе дипломатског кора.

Плави Воз GRAg6ey_TOM

Advertisements

Оставите одговор

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се / Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се / Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се / Промени )

Google+ photo

Коментаришет користећи свој Google+ налог. Одјавите се / Промени )

Повезивање са %s